Praktiske oplysninger

Aflevering af børn

For at få den sikreste og letteste trafik om morgen er det en god ide, at sætte børnene af på Kærlundsvej og lad dem gå ned til skolen – se nedenstående billede. klv Hvis det er nødvendigt at køre ned til skolen, kan børnene sættes af  ud for skolen – man kan følge derefter rundkørslen, således trafikken hurtigt afvikles – se nedenstående billede. gkv Man må ikke parkere (hverken kort eller lang tid) på afsætningsstedet før rundkørslen. Vær endvidere venlig at følge og respektere skolepatruljens anvisninger.

Antimobbepolitik

Se vores plan her Antimobbepolitik

Boden

Boden ligger i hjemkundskab – der er en disk, hvor man kan handler. I boden udleveres mad bestilt hos Bogø senest samme dag. kl. 8.00 på webadressen: bogø.dk og mælk bestilt på skolemælk.com Der kan købes følgende: Æble- og Appelsinjuice 6 kr. Vand 6 kr. Yoggi vanille og Yoggi Appelsin 10 kr. Müslibarer 6 kr. Nøddeposer 10 kr.

Bærbar PC

Vi forventer, at elever fra 7. årgang medbringer en bærbar computer i skole hver dag. Vi anbefaler Windows styresystem.

Cykelparkering

Der er etableret cykelparkering, og vi forventer, at cyklerne stilles på denne plads – og i cykelstativerne.

Dimission

Vi holder dimission om onsdagen i den sidste uge før sommerferien starter. Dimissionen holdes i skolens hal. Hver årgang har sin egen dimission, som bindes sammen af en buffet, som man kan tilmelde sig. Tilmelder man sig buffet’en koster det ca. 100 kr. pr. kuvert.

Ferieplan skoleåret 2020-2021

Forældrekontakt

Forældrekontakten er på forskellig måde: Kontaktbøger på forældreintra bruges til at give beskeder til lærerne om eleverne bl.a. fravær. Beskedsystemet på forældreintra bruges til generelle beskeder og spørgsmål. Der holdes forældremøder i alle klasser i starten af skoleåret. Skole/hjem samtaler holdes i hver klasse 2 gange om året.

Glemte sager

Glemte sager såsom tasker og idrætstøj opbevares hos rengøringspersonalet. 2 gange om året stilles uafhentet “glemte sager” frem. De ting som ikke afhentes der destrueres.

IT på skolen

På denne vejledning kan man se, hvordan IT fungerer på skolen – se her

Idrætsarrangementer

Skolen afholder/deltager følgende idrætsarrangementer

  • Idrætsdag i ugen inden sommerferien
  • Motionsdag i september måned
  • International atleticday i maj måned
  • Skole-OL
  • Ekstrabladet skolefodboldturnering

Samt andre turneringer, der tilbydes i årets løb.

Optagelse på skolens venteliste

Udfyld blanketten på dette link – indmeldelsesblanket – og man kommer på skolens venteliste. Det er lettest at komme ind på skolen i disse klassetrin 0. årgang Her optager vi 60 elever fordelt i 2 0. klasser og en international klasser s1 7. årgang Her optager vi hvert år 32 nye elever, da vi starter en ny klasse på 24 elever og udvider elevantallet til 24 i de 2 eksisterende klasser. De nye og gamle elever blandes i 3 nye klasser. 10. årgang Her opretter vi hvert år 3 nye klasser.

Karakter/bedømmelse

Eleverne får bedømmelse 2 gange om året. 4.- 8. årgang lige før jul og lige før sommerferien. 9. og 10. årgang op til 1. december og 1. maj  

Konfirmation

Skipper Clement Skolen samarbejder med 3 kirker om konfirmation, og det er

  • Vor Frue Kirke
  • Ansgarkirken
  • Vor Frelser Kirke

Der er konfirmationsforberedelse, som foregår således:

  • 7.a og 7.c tilbydes konfirmationsforberedelse og konfirmation i Vor Frue Kirke
  • 7.b tilbydes konfirmationsforberedelse og konfirmation i Ansgarkirken
  • Stage 8 tilbydes konfirmationsforberedelse og konfirmation i Vor Frelser Kirke

Konfirmationsforberedelsen er placeret på en fast ugedag i første og anden lektion plus et par heldagsarrangementer. Ønsker en elev det kan konfirmationen foregå i det sogn, hvor man bor. Den officielle konfirmationsdag på Skipper Clement Skolen er altid anden søndag i maj.

Lejrskole

Der er lejrskoler på 6., 8. og 10. årgang. På 6. årgang er den indenlands, mens 8. og 10. årgangs lejrskolen oftest går til udlandet.

Mødetider/ringetider

Skolens mødetider er følgende: 1: lektion:  8.10 2: lektion: 8.55 3: lektion: 9.55 4: lektion: 10. 40 5: lektion: 11.25 – middagspause 6: lektion: 12.10 7: lektion: 12.55 8: lektion: 13.45 9: lektion: 14.30

Niveaudeling

På 8. – 10. årgang dele vi eleverne efter niveau i fagene matematik, engelsk og tysk. På hver årgang er der 4 hold i hvert fag.

Praktikanter

Skolen har hvert år praktikanter fra UCN Aalborg Se uddannelsesplanen for Skipper Clement Skolen

SFO - velkomstfolder

Læs SFO’s velkomstfolder 

Skolens band

Skipperbandet er et rytmisk band for piger og drenge fra ca 6. klasse/stage 7 og op til 10. klasse/stage 11. For at være med skal man kunne spille på et instrument og man skal derudover deltage i et lille møde inden opstart.

Vi øver en gang om ugen i skolens musiklokale.

Bandet har dertil flere opgaver i løbet af året, hvor vi leverer musik til årets musical samt spiller til:

  • forårskoncert
  • 4. maj arrangementet
  • fester 
  • dimission. 

Det er gratis at spille i bandet, men der er mødepligt!

Det er lærerigt samtidig med at deltagelsen i bandet giver mange gode oplevelser igennem musikken – både ved at spille, men også sammenholdet med de andre i bandet.

Tilmelding sker ved at sende en mail/sms til bandlederen Dennis O Nielsen. powerbas@gmail.com/21481803

Skoleredskaber.dk

Skipper Clement Skolen har indgået et samarbejde med skoleredskaber.dk, således man får rabat, hvis man køber der. Varerne bliver leveret på skolen eller privat efter eget valg.

Skolefest

Der holdes en skolefest om året for 0. – 7.  årgang. Den finder sted i forbindelse med emneuge og afholdes torsdag aften. Som regel den sidste torsdag inden påskeferien.

Skolesamling

En gang om måneden er skolesamling for eleverne fra 0. – 6. årgang

Skolens kor

Vi har 3 kor i forskellige aldersgrupper på skolen. Det er

  • Lillekor

    Lillekor er for sangglade piger og drenge i 1.-3. klasse og stage 2-4.

    Vi øver en gang om ugen i det øverste musiklokale og synger mange sange – mest på dansk.

    Det er gratis at synge i koret, men der er mødepligt!

    I løbet af året synger vi til flere af skolens arrangementer, bl.a. Åbent hus, Lucia og Forårskoncert.

    Tilmelding sker ved at sende en mail til korleder, Tanya Hestbech (TH).

  • Skipperkoret

    Skipperkor er for sangglade piger og drenge i 4.-6. klasse og stage 5-7.

    Vi øver en gang om ugen i det øverste musiklokale og synger mange sange – både udenlandske og danske.

    Det er gratis at synge i koret, men der er mødepligt!

    I løbet af året synger vi til flere af skolens arrangementer, bl.a. Åbent hus, Lucia og Forårskoncert. Vi deltager også i koncerter ude af huset, f.eks. i Musikkens hus og i en kordag sammen med flere kor fra andre skoler.

    Tilmelding sker ved at sende en mail til korleder, Tanya Hestbech (TH).

  • Clementines

    Clementines er for dygtige og sangglade piger og drenge i 7.-10. klasse og stage 8-11.

    Vi øver en gang om ugen i det øverste musiklokale, og vi synger både udenlandske og danske sange.

    I løbet af året synger vi til flere af skolens arrangementer, bl.a. Åbent hus og Lucia på skolen og ude i byen. Vi deltager ligeledes i skolens 4. maj arrangement, Forårskoncert og Dimission. Til mange af årets arrangementer, bliver vi akkompagneret af skolens rytmiske band.

    Det er gratis at synge i koret, men der er stemmeprøve* og mødepligt.

    Tilmelding sker ved at sende en mail til korleder, Tanya Hestbech (TH).

     

    *Stemmeprøve: Der er en mindre stemmeprøve forud for optagelsen, hvor man, ved at synge et vers og omkvæd af en selvvalgt sang, viser, at man kan synge rent. Der lyttes ligeledes på stemmens omfang i forhold til, i hvilken stemmegruppe man skal placeres.

 

Skoletandpleje

Skolen er tilknyttet Aalborg Kommunes Tandpleje på Sønderbroskolen. Se mere om kommunes tandpleje på dette link – den kommunale tandpleje

Sorg og krise

Skole har et sorg/krise beredskab klar, som træder hurtigt i kraft ved dødsfald og andre kriser.

Sundhedsplejen

Skolen er tilknyttet den kommunale sundhedspleje. Skolens sundhedsplejerske er Pernille Madsen, som har følgende kontaktoplysninger pema-fb@aalborg.dk 22 57 68 36 Pernille Madsen træffes hovedregel på Skipper Clement Skole hver tirsdag og onsdag samt hver anden mandag. Derudover efter aftale. Læs mere om skolesundhedsplejens tilbud på sundhedsplejen i Aalborg Kommune Sundhedsplejerske Maria Madsen fra Sund Ung Teamet foretager udskolingsundersøgelser for eleverne i 9. klasse og Stage 10. Udskolingsundersøgelsen består af en samtale om almen trivsel og sundhed, højde- og vægtmåling, høreprøve og synsprøve ved behov. Maria Madsen kan kontaktes på mobil 31990034 eller maria.madsen@aalborg.dk

Talentudvikling

Skolen deltager i et samarbejde med Katedralskolen, hvor eleverne kan tilmelde sig og deltage i forskellige faglige workshops. På 10. årgang har skolen et samarbejde i fysik med Aalborg Studenterkursus

Terminsprøve

Vi afholder hvert år 1 terminsprøve for 9. og 10. årgang. Her prøves eleverne i de fag, som de senere skal til afgangsprøve i.

Årsprøve for 8. årgang

I slutningen af maj afholdes årsprøver for 8. årgang. De har 2 skriftlige prøver – dansk og matematik – og en mundtlig prøve. Den mundtlige prøve skifter fra år til år.

Har du spørgsmål til indmeldelse af dit barn, så hjælper vi gerne – giv os et kald på tlf. 98 12 11 88.
Er du derimod besluttet og klar til at indmelde dit barn i enten den danske eller internationale afdeling i Skipper Clement Skolen, så tryk på den nedenstående knap, som matcher dit ønske for indmeldelse...

Dansk afd. >   International afd. >